Μα είναι δυνατόν να μετρήσει κάποιος πόσο φιλάνθρωπος είναι ένας λαός;
Αυτό το ερώτημα προσπαθεί να απαντήσει ο οργανισμός Charities Aid Foundation (CAF), διενεργώντας παραπάνω από 1,95 εκατομμύρια συνεντεύξεις σε περισσότερες από 100 χώρες τα τελευταία δώδεκα έτη.
Αποτέλεσμα αυτής της έρευνας, είναι η ετήσια έκθεση Word Giving Index, η οποία κατατάσσει τις χώρες σύμφωνα με ένα μέσο σταθμικό δείκτη φιλανθρωπίας.
Ο συγκεκριμένος δείκτης στηρίζεται στην απάντηση των 3 παρακάτω ερωτήσεων:
Μέσα στο τελευταίο μήνα:
· Δωρίσατε χρήματα σε ένα φιλανθρωπικό οργανισμό;
· Βοηθήσατε ένα παντελώς άγνωστο που χρειαζόταν βοήθεια;
· Προσφέρατε εθελοντικά τον χρόνο σας σε έναν οργανισμό;
Παρατηρώντας τις δέκα πρώτες χώρες σε φιλανθρωπία για το 2021, θα δούμε ελάχιστα κοινά σημεία μεταξύ τους. Στη λίστα υπάρχουν τόσο πλούσιες χώρες, όπως ο Καναδάς και η Η.Π.Α όσο και φτωχές χώρες, όπως η Σιέρα Λεόνε και η Ουκρανία. Επίσης, η θρησκεία δεν δείχνει να παίζει μεγάλο ρόλο, καθώς στην λίστα μας θα βρούμε χώρες όπου η κυρίαρχη θρησκεία είναι ο Χριστιανισμός, ο Ισλαμισμός και ο Βουδισμός. Τέλος, ούτε ο γεωγραφικός προσδιορισμός δεν δείχνει να επηρεάζει το επίπεδο φιλανθρωπίας των χωρών, καθώς θα βρούμε στη λίστα μας χώρες που βρίσκονται στην Αφρική, την Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Ωκεανία.
Σε ποια θέση όμως βρίσκεται η Ελλάδα;
Η Ελλάδα λοιπόν βρίσκεται στην 102 θέση, σε σύνολο 119 χωρών, έχοντας ιδιαίτερα χαμηλή βαθμολογία στο τομέα της δωρεάς (21%) και του εθελοντισμού (17%).
Τι είναι αυτό λοιπόν που κρατάει την Ελλάδα σε μια τόσο χαμηλή θέση;
Μια πιθανή εξήγηση είναι ότι οφείλεται στη σκληρή δεκαετή οικονομική κρίση που πέρασε η Ελλάδα την προηγούμενη δεκαετία;
Εάν δούμε για παράδειγμα την εξέλιξη του δείκτη των δωρεών τα τελευταία χρόνια, θα δούμε ότι η Ελλάδα το 2011, τη χρονιά της μεγαλύτερης οικονομικής ύφεσης (-10,15%), πραγματοποιεί παγκόσμιο αρνητικό ρεκόρ, με μόνο 1 στους 20 Έλληνες να έχει ενισχύσει οικονομικά ένα φιλανθρωπικό οργανισμό. Στον αντίποδα, το 2021, την χρονιά με την μεγαλύτερη οικονομική ανάπτυξη (+8,34%), 1 στους 5 Έλληνες ενισχύει οικονομικά ένα φιλανθρωπικό οργανισμό.
Παρά την μεγάλη αύξηση στο ποσοστό των Ελλήνων που έχει πραγματοποιήσει μια δωρεά σε ένα φιλανθρωπικό οργανισμό, η Ελλάδα έχει ακόμη πολύ δρόμο να διασχίσει, καθώς o μέσος όρος στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι 40%.
Επίσης, μπορεί η οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας να εξηγεί σε ένα βαθμό τη χαμηλή βαθμολογία της Ελλάδας, αλλά σίγουρα δεν αποτελεί το μόνο λόγο, καθώς ακόμη και εάν χωρίσουμε τις χώρες σε αυτές με υψηλό και μεσαίο/χαμηλό εισόδημα, η βαθμολογία της Ελλάδας υπολείπεται διαχρονικά ακόμη και των χωρών χαμηλού/μεσαίου εισοδήματος.
Βελτιώνοντας τη θέση της Ελλάδας στο παγκόσμιο δείκτη φιλανθρωπίας, μέσω της κοινωνικής επιχειρηματικότητας
Ένας εναλλακτικός τρόπος για κάποιον να δείξει την αλληλεγγύη του, όταν δεν του περισσεύουν χρήματα για δωρεές ή δεν έχει ελεύθερο χρόνο για εθελοντική εργασία, είναι να το πράξει μέσω της αγοράς ενός προϊόντος ή υπηρεσίας που παρέχει μια κοινωνική επιχείρηση. Ας δούμε δύο ενδεικτικά παραδείγματα:
Το YouBeHero είναι ένας δωρεάν και εύκολος τρόπος για να συλλέγεις δωρεές προς την αγαπημένη σου οργάνωση. Μέσω της πλατφόρμας του YouBeHero, κάθε αγορά σου από τα συνεργαζόμενα ηλεκτρονικά καταστήματα, μεταφράζεται σε μια δωρεά σε ένα μη κερδοσκοπικό οργανισμό της επιλογής σου. Το μόνο που έχεις να κάνεις εσύ είναι να προχωρήσεις σε εγγραφή στην πλατφόρμα, να επιλέξεις το ηλεκτρονικό κατάστημα από το οποίο θέλεις να κάνεις κάποια αγορά και να πατήσεις το κουμπί «Επίσκεψη καταστήματος». Μόλις ολοκληρώσεις την αγορά σου, το YouBeHero θα σου στείλει ένα email για να σε ενημερώσει για το χρηματικό ποσό της δωρεάς και να σε ευχαριστήσει εκ μέρους της οργάνωσης που διάλεξες.
Η Goodfairy είναι πρώτη κοινωνική επιχείρηση της ασφαλιστικής αγοράς. Ασφαλίζοντας το όχημα σου μέσω της πλατφόρμας της Goodfairy, ενισχύεις ένα μη κερδοσκοπικό οργανισμό της επιλογής σου, με μια δωρεά που θα κάνει η Goodfairy για λογαριασμό σου, τόσο με κάθε νέο συμβόλαιο, όσο και σε κάθε ανανέωση. Το μέσο ποσό δωρεάς για το 2022, διαμορφώθηκε στα 27 ευρώ, ενώ μέσω της σύγκρισης τιμών μεταξύ πολλών ασφαλιστικών εταιρειών, οι ασφαλισμένοι καταφέρνουν να εξοικονομήσουν δεκάδες ευρώ σε χαμηλότερα ασφάλιστρα κάθε χρόνο. Καθώς η ασφάλιση του οχήματος αποτελεί μια επαναλαμβανόμενη υποχρέωση, η Goodfairy αποσκοπεί στη δημιουργία ενός σταθερού και επαναλαμβανόμενου εσόδου για την στήριξη της κοινωνικής οικονομίας.
Commentaires