Αναζήτηση
  • Goodfairy

Τι είναι η Κοινωνική Επιχειρηματικότητα;

Έγινε ενημέρωση: 27 Οκτ 2021


Μια νέα έννοια με 40 χρόνια ιστορία!


Ένα πράγμα είναι σίγουρο για την Κοινωνική επιχειρηματικότητα, ακόμη και σήμερα, 40 χρόνια μετά τις πρώτες αναφορές σε αυτή: δεν υπάρχει παγκοσμίως κοινά αποδεκτός ορισμός γι' αυτή.



Με δυο λόγια


Οι Κοινωνικές Επιχειρήσεις ασκούν μια υβριδική μορφή επιχειρηματικότητας, η οποία χρησιμοποιεί επιχειρηματικές λύσεις, με σκοπό τη δημιουργία κοινωνικής αξίας και την επίλυση πιεστικών κοινωνικών προβλημάτων.


Η αντιμετώπιση του προβλήματος τίθεται στο κέντρο των δραστηριοτήτων της κοινωνικής επιχείρησης και η επίλυσή του συχνά έρχεται μέσα από την εφαρμογή καινοτόμων προσεγγίσεων.


Η κοινωνική επιχειρηματικότητα μπορεί να λαμβάνει τόσο κερδοσκοπική, όσο και μη κερδοσκοπική μορφή, χωρίς να αλλάζει ο τελικός σκοπός της, δηλαδή η επίτευξη ενός κοινωνικού σκοπού.


Οι κοινωνικές επιχειρήσεις ξεκινούν από ανθρώπους με όραμα και επιμονή να επιτύχουν το στόχο της κοινωνικής αλλαγής και της επίτευξης λύσεων με διάρκεια και οι οποίοι εφαρμόζουν βασικές αρχές της επιχειρηματικότητας στη λειτουργία των οργανισμών τους.


Οι κοινωνικοί επιχειρηματίες δεν είναι ικανοποιημένοι με το δωρίσουν ένα ψάρι ή να διδάξουν σε κάποιον πως να ψαρεύει. Δεν θα ησυχάσουν, μέχρι να φέρουν επανάσταση στην αλιευτική βιομηχανία"
Bill Drayton, ιδρυτής της Ashoka



Σύντομη ιστορία


Η κοινωνική επιχειρηματικότητα έχει ρίζες στις δραστηριότητες της φιλανθρωπίας και των κοινοτικών οργανισμών του 19ο αιώνα. Η πρώτη της εμφάνιση όμως ως αυτοτελής θεσμός πραγματοποιήθηκε το 1980, όταν ο Bill Drayton ίδρυσε την Ashoka. Η Ashoka είχε ως στόχο να φέρει κοντά τους κοινωνικούς επιχειρηματίες όλου του κόσμου, με βάση την ιδέα ότι η πιο ισχυρή δύναμη για το καλό στον κόσμο είναι ένας κοινωνικός επιχειρηματίας: ένα άτομο που καθοδηγείται από μια καινοτόμο ιδέα και μπορεί να βοηθήσει στη διόρθωση ενός παγιωμένου παγκόσμιου προβλήματος.



"Όποτε βλέπω ένα πρόβλημα, ιδρύω μια επιχείρηση"

Muhammad Yunus, Νομπελίστας και ιδρυτής της Grameen Bank




Ο καλός τραπεζίτης


Όταν το 1976 ο Μπαγκλαντεσιανός Muhammad Yunus δάνειζε 27 δολάρια σε 42 φτωχές γυναίκες από το χωριό Jobra, οι οποίες έφτιαχναν έπιπλα από μπαμπού, δεν περίμενε ότι αυτή η πράξη του θα άλλαζε τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο το κόσμο.


Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές τράπεζες, οι οποίες δεν δάνειζαν μικροποσά σε «αφερέγγυους» φτωχούς ανθρώπους δίχως εγγυήσεις, οι 42 γυναίκες κατάφεραν να επιστρέψουν τα χρήματα στον Yunus και μάλιστα με τόκο. Ο Yunus είχε καταφέρει να εφεύρει την έννοια της «μικροπίστωσης» και το 1982 ιδρύει την Grameen Bank. Σήμερα, η Grameen Bank είναι μια κερδοφόρα επιχείρηση, που έχει χορηγήσει περισσότερα από 9 εκατομμύρια δάνεια, μέσα από τα 2.500 καταστήματα της, καλύπτοντας 81 χιλιάδες χωριά του Μπαγκλαντές, ενώ το 97% των δανειοληπτών της είναι γυναίκες. Το 2006 ο Yanus κερδίζει το Νόμπελ Ειρήνης, ενώ μέχρι και σήμερα είναι ο καλύτερος πρεσβευτής της κοινωνικής επιχειρηματικότητας.


"Στη περίπτωση της φιλανθρωπίας, κάνεις μια θετική διαφορά, αφιερώνοντας τους πόρους και το χρόνο σου σε ένα σκοπό που πιστεύεις. Εγώ προτιμώ να υποστηρίζω σκοπούς όπου πολλά καλά προέρχονται από λίγα καλά και όπου οι θετικές κοινωνικές αποδόσεις υπερβαίνουν κατά πολύ το χρόνο και τα χρήματα που επενδύονται"
Jeffrey Skoll, ιδρυτής του Skoll Foundation

Ο επενδυτής


Το 1999, ο Jeff Skoll, ο δισεκατομμυριούχος ιδρυτής του e-bay, ιδρύει το Skoll Foundation, ένα οργανισμό με κύριο σκοπό την επένδυση σε κοινωνικές επιχειρήσεις που έχουν ως στόχο να την επίλυση των πιο πιεστικών προβλημάτων του κόσμου. Σήμερα, το Skoll Foundation έχει επενδύσει 800 εκατομμύρια δολάρια σε 116 κοινωνικές επιχειρήσεις στις πέντε ηπείρους του κόσμου, ενώ μέσω των Skoll Awards, έχει καταφέρει να αναδείξει παγκοσμίως τον θεσμό της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, βραβεύοντας μέχρι σήμερα 144 κοινωνικούς επιχειρηματίες.


Γίνε μέρος της αλλαγής


Μέχρι πρότινος, ο κόσμος πίστευε ότι η επιχειρηματικότητα και η αντιμετώπιση κοινωνικών προβλημάτων δεν ήταν συμβατές έννοιες. Από την μια μεριά ο επιχειρηματίας έχει ως πρωταρχικό στόχο την επίτευξη κέρδους, ενώ από την άλλη μεριά, μια μη κερδοσκοπική οργάνωση δεν μπορεί ποτέ να είναι τόσο αποδοτική, όπως μια εταιρεία με σκοπό το κέρδος. Μέρα με την μέρα και σε κάθε γωνιά του κόσμου, άνθρωποι σαν τους Drayton, Yunus και Skoll, προσπαθούν να καταρρίψουν αυτή την αντίληψη. Εξάλλου, το πρώτο βήμα για να αλλάξεις τον κόσμο, είναι να πιστέψεις ότι αυτό είναι δυνατόν.


Αυτό πιστέψαμε και εμείς στην Goodfairy και ζητάμε την βοήθεια σου για να κάνουμε τον κόσμο ένα καλύτερο μέρος. Επισκέψου την ιστοσελίδα μας και μάθε πώς μπορείς να στηρίξεις ένα μη κερδοσκοπικό οργανισμό, απλώς αλλάζοντας τον τρόπο που αγοράζεις το ασφαλιστήριο συμβόλαιό σου.


66 Προβολές0 Σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων