Στη χώρα μας, η έννοια της Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας, είναι ακόμη άγνωστη για το ευρύ κοινό και συνήθως συγχέεται είτε με την δράση των μη κερδοσκοπικών οργανισμών ή την έννοια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (Ε.Κ.Ε.).
Κοινό σημείο
Πριν δούμε όμως τις διαφορές ανάμεσα στην κάθε έννοια, θα πρέπει να αναφέρουμε το κοινό σημείο που τις ενώνει και δεν είναι άλλο από την αποστολή τους, που είναι να βοηθήσουν τον κόσμο μας να γίνει ένα καλύτερο μέρος.
Πηγές χρηματοδότησης
Μία μη κερδοσκοπική οργάνωση εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις δωρεές που λαμβάνει από επιχειρήσεις, το ευρύ κοινό ή ένα συνδυασμό και των δύο. Υπάρχουν και μη κερδοσκοπικές οργανώσεις που εμπορεύονται προϊόντα με το σήμα τους, αλλά τα έσοδα από αυτή τη δραστηριότητα είναι σχετικά μικρά και όχι επαναλαμβανόμενα καθώς συνήθως αφορούν εποχικά προϊόντα.
Ας αναφέρουμε τη μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης και μιας κοινωνικής επιχείρησης: η δεύτερη, χρηματοδοτεί την αποστολή της, μέσω της εμπορίας αγαθών ή υπηρεσιών, τα οποία θα πρέπει να είναι ανταγωνιστικά σε σχέση με την αντίστοιχη προσφορά των παραδοσιακών επιχειρήσεων και να έχουν μια σταθερή γραμμή παραγωγής, ώστε να υπάρχουν επαναλαμβανόμενες αγορές από το καταναλωτικό κοινό.
Η εταιρική κοινωνική ευθύνη αποτελείται από δράσεις που χρηματοδοτούνται 100% από τα έσοδα παραδοσιακών επιχειρήσεων και στις οποίες συνήθως συμμετέχει και σε εθελοντική βάση, ένα ποσοστό του προσωπικού της επιχείρησης.
Διανομή κερδών
Μία μη κερδοσκοπική οργάνωση, διανέμει τα κέρδη της αποκλειστικά προς την εκπλήρωση της αποστολής της, ενώ μία κοινωνική επιχείρηση διαθέτει το μεγαλύτερος μέρος των κερδών της για αυτή την αποστολή, με ελάχιστο ποσοστό το 51%. Όσον αφορά τον θεσμό της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, συνήθως τα χρήματα που κατευθύνονται προς κοινωνικές δράσεις, αντιπροσωπεύουν ένα μικρό ποσοστό των κερδών της εταιρείας (1%-5%).
Βιωσιμότητα
Καθώς οι μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί, βασίζονται σε εξωτερική χρηματοδότηση για τη διατήρηση των δραστηριοτήτων τους, έχοντας ελάχιστο έλεγχο στην ροή των εσόδων τους, βρίσκονται συνήθως σε μια διαρκή πάλη για την επιβίωση τους. Αυτό είναι κάτι που δεν τους βοηθάει στην υλοποίηση μακροπρόθεσμων σχεδίων και στην προσέλκυση και διατήρηση ικανών στελεχών από την αγορά.
Αντιθέτως, μια κοινωνική επιχείρηση, χρηματοδοτεί η ίδια τις δράσεις της μέσω της εμπορικής της δραστηριότητας, ενώ έχοντας την δυνατότητα να διανέμει κέρδη στους ιδιοκτήτες της, έχει πρόσβαση σε νέα κεφάλαια, κάτι που της επιτρέπει να προχωράει σε επενδύσεις και να κλιμακώνει τις δράσεις της σε καλές εποχές ή να έχει ένα μαξιλάρι ασφαλείας σε εποχές ισχνών αγελάδων.
Συμπέρασμα
Ο θεσμός της κοινωνικής επιχειρηματικότητας κερδίζει συνεχώς έδαφος. Έτσι μία στις τέσσερις νέες επιχειρήσεις που ιδρύονται σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι κοινωνική επιχείρηση, με το 7,5% των εργαζόμενων στην Φινλανδία, το 5,7% των εργαζόμενων του Ηνωμένου Βασιλείου και το 5,4% των εργαζόμενων της Σλοβενίας, να δραστηριοποιούνται σε αυτό τον τομέα.
Με σκοπό την ενίσχυση της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, δημιουργήσαμε την Goodfairy, την πρώτη κοινωνική επιχείρηση στην Ελλάδα, που δραστηριοποιείται στον τομέα της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης. Επιλέγοντας την Goodfairy για την ασφάλιση σας, το μεγαλύτερο μέρος της προμήθειας από την πώληση και ανανέωση του κάθε ασφαλιστηρίου συμβολαίου, θα πηγαίνει προς ένα μη κερδοσκοπικό οργανισμό της επιλογής σας.
Βοήθησέ μας να κάνουμε τον κόσμο μας ένα καλύτερο μέρος, αλλάζοντας απλώς τον τρόπο που ασφαλίζεσαι. Επισκέψου την ιστοσελίδα της Goodfairy και μάθε πώς μπορείς και εσύ να γίνεις μια καλή νεράιδα!
Comments