Search
  • Goodfairy

Τελευταίοι στην Ευρώπη σε δωρεές οι Έλληνες!

Updated: Oct 30, 2021


Σύμφωνα με το την ετήσια έκθεση World Giving Index 2019, μόνο το 7% των Ελλήνων έχουν προχωρήσει σε κάποιου είδους δωρεά το 2019, κερδίζοντας την όχι και τόσο τιμητική, τελευταία θέση εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σαν να μην έφτανε αυτό, η Ελλάδα κατέχει την προτελευταία θέση στον World Giving Index, ανάμεσα σε 126 χώρες.


Κατάταξη του World Giving Index 2019

Η έκθεση World Giving Index 2019 είναι αποτέλεσμα 1,3 εκατομμυρίων προσωπικών συνεντεύξεων σε 126 χώρες, σε διάστημα 10 ετών, οι οποίες έχουν πραγματοποιηθεί υπό την αιγίδα του έγκυρου οργανισμού Gallup.


Το σκορ του ετήσιου δείκτη, είναι αποτέλεσμα της απάντησης τριών ερωτήσεων:

  • έχεις βοηθήσει κάποιον άγνωστο που χρειαζόταν την βοήθειά σου;

  • έχεις δωρίσει χρήματα σε κάποιον μη κερδοσκοπικό οργανισμό;

  • έχεις προχωρήσει σε εθελοντική εργασία για κάποιο κοινωνικό σκοπό;


Δυστυχώς, η ετήσια έκθεση World Giving Index 2019, περιορίζεται σε καταγραφή δεδομένων σχετικά με την συμπεριφορά και αντιμετώπιση διαφόρων χωρών στον τομέα του αλτρουισμού και της αλληλεγγύης και δεν προσφέρει απαντήσεις σχετικά με την διαμόρφωση του αποτελέσματος.


Παράμετροι του World Giving Index

Γιατί οι Έλληνες σκοράρουν τόσο χαμηλά;


Είναι παράδοξο για μια χώρα που έχει περάσει τόσα πολλά στην σύγχρονη ιστορία της (πολέμους, μετανάστευση, οικονομικές κρίσεις κτλ) να εμφανίζεται τόσο πίσω στο τομέα της γενναιοδωρίας, όταν ακόμη και η ίδια η λέξη "philanthropy" έχει ελληνικές ρίζες. Ας εξετάσουμε όμως κάποιες υποθέσεις, για τις οποίες μπορεί αυτό να συμβαίνει.


Ιστορικοί λόγοι


Η λέξη "Φιλανθρωπία" πρωτοεμφανίζεται στην αγγλική γλώσσα τον 17ο αιώνα και παρότι συνδέεται άμεσα με την Χριστιανική αρχή της ευεργεσίας, πιστεύεται ότι οι ζυμώσεις που πραγματοποιήθηκαν στην δυτική Ευρώπη μετά τον Μεσαίωνα και τα κινήματα της Αναγέννησης, του Διαφωτισμού καθώς επίσης και η Βιομηχανική Επανάσταση, ήταν οι καθοριστικοί παράγοντες στην ανάπτυξή της στον δυτικό κόσμο κατά την διάρκεια του 20ου αιώνα. Στην χώρα μας, η οποία έμεινε έξω από τις προαναφερόμενες αλλαγές, εξαιτίας του αναχώματος που ονομαζόταν Οθωμανική Αυτοκρατορία, το κίνημα της φιλανθρωπίας δεν κατάφερε να αποκτήσει βαθιές κοινωνικές ρίζες. Αυτή η υπόθεση μπορεί να υποστηριχτεί εν μέρη εάν δούμε τις επιδόσεις των υπολοίπων Ευρωπαϊκών λαών που βρισκόντουσαν εντός της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, καθώς παρουσιάζονται πολύ χαμηλά στο World Giving Index. Από την άλλη μεριά, η Κύπρος, η οποία είχε περάσει από το 1878 στην σφαίρα επιρροής της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, φιγουράρει αρκετά ψηλά στον ίδιο δείκτη, καταλαμβάνοντας την 24η θέση με 41%.


Θέση των Βαλκανικών χωρών στον World Giving Index

Το αίσθημα της ματαιότητας


Ένας από τους λόγους που αποτρέπει πολλούς από εμάς να προχωρήσουμε σε μια δωρεά, είναι η πεποίθησή μας ότι το ποσό που μπορούμε να καταβάλουμε είναι τόσο μικρό, που δεν πρόκειται να κάνει διαφορά στην τελική επίτευξη του στόχου. Αυτή η αίσθηση ματαιότητας, συνδέεται με το αίσθημα της ενοχής για όσους δεν μπορούμε να βοηθήσουμε, με αποτέλεσμα, αντί να δωρίσουμε τα λίγα που μπορούμε, να αποφεύγουμε την εξ ολοκλήρου δωρεά. Στην πραγματικότητα όμως, εάν όλοι όσοι για παράδειγμα ακολουθούν τον λογαριασμό του «Χαμόγελου του παιδιού» στο Facebook δώριζαν από 20 ευρώ το χρόνο, τότε θα συγκεντρώνονταν 14,5 εκατομμύρια ευρώ, όταν τα συνολικά έσοδα από δωρεές ιδιωτών και επιχειρήσεων για το 2019 είναι 5,6 εκατομμύρια ευρώ.



Έλλειψη εμπιστοσύνης


Σύμφωνα με τα στοιχεία της πανελλαδικής έρευνας της MRB που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της διαΝΕΟσις το 2018, σχετικά με το τί πιστεύουν οι Έλληνες για την Ευρώπη, την οικονομία, την ανάπτυξη, το μέλλον και τους εαυτούς τους, 8 στους 10 Έλληνες, εμπιστεύονται λίγο ή καθόλου τις μη κυβερνητικές οργανώσεις. Τα σκάνδαλα που είδαν τα τελευταία χρόνια το φως της δημοσιότητας, ειδικά στην διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος, είτε πρόκειται για κατασπατάληση χρηματικών πόρων ή για την σεξουαλική κακοποίηση μεταναστών από μέλη Μ.Κ.Ο. δεν βοήθησε ιδιαίτερα την εικόνα τους. Αυτή η εικόνα βλάπτει τους δεκάδες μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς στην Ελλάδα, που καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια να βοηθήσουν τα ευπαθή μέλη της κοινωνίας μας εδώ και πολλά χρόνια, ενισχύοντας το αίσθημα κυνισμού αρκετών Ελλήνων για τις μη κερδοσκοπικές οργανώσεις.


Πηγή: https://www.dianeosis.org/

Περιφερειακός προσανατολισμός


Ο περιφερειακός προσανατολισμός ή Parachialism είναι το φαινόμενο σύμφωνα με το οποίο ενδιαφέρεται κάποιος μόνο για τα θέματα που αφορούν το στενό του περιβάλλον, δηλαδή την οικογένεια του, την γειτονιά του, την πόλη του κτλ. Με την Ελλάδα να έχει περάσει 10 χρόνια σκληρής οικονομικής πραγματικότητας, είναι φυσιολογικό για τους περισσότερους από εμάς, να είχαμε επικεντρώσει το ενδιαφέρον μας για την βοήθεια του άμεσου οικογενειακού και κοινωνικού περιβάλλοντος. Δυστυχώς, αυτού του είδους η αλληλεγγύη, δεν μπορεί εύκολα να καταγραφεί σε επίσημους δείκτες, ενώ είναι δύσκολο επίσης να κλιμακωθεί ή να συστηματοποιηθεί, καθώς αφορά ατομική και συλλογική προσπάθεια επίλυσης ενός προβλήματος.


"Ο πλούτος δεν είναι μια καινούργια έννοια, όπως και η φιλανθρωπία. Αλλά η ιδέα της χρήσης του ιδιωτικού πλούτου εποικοδομητικά, συστηματικά και με φαντασία για να αντιμετωπίσει τα θεμελιώδη προβλήματα της ανθρωπότητας είναι νέα"
JOHN GARDNER - Αμερικάνος Συγγραφέας



Ο ρόλος της κοινωνικής επιχειρηματικότητας


Ένας εναλλακτικός τρόπος για κάποιον να δείξει την αλληλεγγύη του, όταν δεν του περισσεύουν χρήματα για δωρεές ή δεν έχει ελεύθερο χρόνο για εθελοντική εργασία, είναι να το πράξει μέσω της αγοράς ενός προϊόντος ή υπηρεσίας που παρέχει μια κοινωνική επιχείρηση. Εάν για παράδειγμα, καταφέρναμε να κερδίσουμε έστω και ένα μικρό μέρος των 130 δισεκατομμυρίων ευρώ της ιδιωτικής κατανάλωσης στην Ελλάδα, μέσω των κοινωνικών επιχειρήσεων, θα μπορούσαμε να αυξήσουμε δραματικά τα χρήματα που κατευθύνονται σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς.


Αυτό σκεφτήκαμε και εμείς και δημιουργήσαμε την Goodfairy, την πρώτη κοινωνική επιχείρηση στην Ελλάδα που δραστηριοποιείται στον τομέα της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης.


Επιλέγοντας την Goodfairy για την ασφάλισή σου, το μεγαλύτερο μέρος της προμήθειας από την πώληση και ανανέωση του κάθε ασφαλιστηρίου συμβολαίου, θα πηγαίνει προς ένα μη κερδοσκοπικό οργανισμό της επιλογής σου!


Βοήθησέ μας να κάνουμε τον κόσμο μας ένα καλύτερο μέρος, αλλάζοντας απλώς τον τρόπο που ασφαλίζεσαι. Επισκέψου την ιστοσελίδα της Goodfairy και μάθε πώς μπορείς και εσύ να γίνεις μια καλή νεράιδα!



21 views0 comments