top of page
Αναζήτηση
Εικόνα συγγραφέαGoodfairy

Αγαθά και κοινωνική επιχειρηματικότητα

Έγινε ενημέρωση: 30 Οκτ 2021


Αν σας ρωτούσε κάποιος, εάν θυμάστε, τον παραγωγό των αυγών που επιλέξατε την τελευταία φορά που πήγατε στο σουπερμάρκετ, θα ξέρατε να απαντήσετε; Τον παραγωγό των πορτοκαλιών που αγοράσατε; Της ζάχαρης; Εάν όχι μην ανησυχείτε, το ίδιο και οι περισσότεροι από εμάς.




Τα προαναφερόμενα προϊόντα έχουν κάτι κοινό μεταξύ τους, καθώς όλα ανήκουν στην κατηγορία των ομογενή αγαθών (commodities), δηλαδή ένα αγαθό μοιάζει ακριβώς με το άλλο και το όφελος που μας προσφέρει η κατανάλωση του, δεν μπορεί να διαφοροποιηθεί, ανεξάρτητα από τον προμηθευτή.


Η έλλειψη διαφοροποίησης καθιστά άχρηστη, για τον επιχειρηματία την δαπάνη για διαφήμιση, μιας και τα οφέλη της θα διασκορπιστούν σε ολόκληρο το κλάδο. Έχει όμως και μια άλλη συνέπεια, μεγάλης σημασίας. Ο ανταγωνισμός των επιχειρήσεων για την προσέλκυση των πελατών, θα διεξαχθεί αποκλειστικά και μόνο με την τιμή του προϊόντος, ελλείψει διαφοροποίησης.


Ας πάρουμε για παράδειγμα την ζάχαρη. Εάν ο παραγωγός θέλει να κερδίσει μερίδιο αγοράς, δεν έχει άλλη επιλογή από το να ρίξει την τιμή καθώς ο καταναλωτής συνήθως δεν είναι διατεθειμένος να πληρώσει περισσότερο για ένα προϊόν καλύτερης ποιότητας, αφού οι μικρές διαφορές στην ποιότητα, δεν του είναι αντιληπτές. Μακροπρόθεσμα ο πόλεμος τιμών σε αγαθά είναι καταστροφικός και μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλής ποιότητας ή επικίνδυνα προϊόντα για τον καταναλωτή.


Τι σχέση έχουν τα αγαθά με την κοινωνική επιχειρηματικότητα;


Μια απρόσμενη συνέπεια της εμπορίας αγαθών είναι ότι εμείς οι καταναλωτές, μπορούμε να επιλέξουμε τον παραγωγό ή τον έμπορο, ανάλογα με το ποιος επωφελείται από την αγορά μας, όταν μας είναι αδιάφορα τα χαρακτηριστικά του προϊόντος. Ας πάρουμε για παράδειγμα το δεύτερο σε εμπορευσιμότητα αγαθό στον κόσμο, αμέσως μετά το πετρέλαιο, που δεν είναι άλλο, από τον καφέ. Γύρω από τον καφέ, λειτουργούν με επιτυχία δεκάδες χιλιάδες κοινωνικές εταιρείες σε όλο το κόσμο και φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ας δούμε μερικά ενδεικτικά παραδείγματα:


Fairnist Coffee


H FairNist είναι μια εταιρεία που ιδρύθηκε στην Ταϊλάνδη από μια ομάδα φοιτητών και έχει ως σκοπό την παροχή δίκαιης τιμής στους τοπικούς αγρότες, το περιθώριο κέρδους των οποίων, πίεζαν τα προηγούμενα χρόνια οι μεγάλες πολυεθνικές προς δικό τους όφελος. Υπάρχουν εκατοντάδες παρόμοιες επιχειρήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο, που σκοπό έχουν να σπάσουν το ολιγοπώλιο των μεγάλων πολυεθνικών εμπορίας του καφέ, προς όφελος τον μικρών παραγωγών.



Good Morrow Coffee


Ένα e-shop με έδρα το Τορόντο του Καναδά, το οποίο εκτός από την προμήθεια του καφέ σε δίκαια τιμή, δωρίζει με κάθε αγορά ενός πακέτου των 20 δολαρίων, 2 δολάρια προς ένα διαφορετικό τοπικό μη κερδοσκοπικό οργανισμό κάθε μήνα. Με αυτό τον τρόπο, κοινωνικές επιχειρήσεις σαν την Good Morrow Coffee, ενισχύουν από τη μία τους παραγωγούς που βρίσκονται στην άλλη άκρη του κόσμου, αλλά από την άλλη, αντιμετωπίζουν τοπικά κοινωνικά προβλήματα, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με την ενίσχυση αστέγων της πόλης του Τορόντο.

Redemption Roaster Café


Μια καφετέρια στο Λονδίνο, η οποία εκ πρώτης όψης δεν δείχνει να διαφέρει σε κάτι από τις υπόλοιπες καφετέριες της πόλης. Το Redemption Café όμως είναι μια κοινωνική επιχείρηση, η αποστολή της οποίας είναι να βοηθήσει στην ομαλή επανένταξη στην κοινωνία των κρατούμενων του σωφρονιστικού ιδρύματος Aylesbury, λειτουργώντας με δικά της έξοδα μια σχολή barista εντός των φυλακών και βοηθώντας στην εύρεση της πρώτης του δουλειάς μετά την αποφυλάκιση τους. Σε σχετική έρευνα του 2018, καταγράφηκαν περισσότερες από 850 κοινωνικές καφετέριες στο Ηνωμένο Βασίλειο.




Τι κοινό έχει η αγορά του καφέ, με αυτή της ασφάλισης αυτοκινήτου;


Μιλώντας με επαγγελματίες του κλάδου, θα σου πουν πως η αγορά της ασφάλισης του αυτοκινήτου, έχει πολλά κοινά σημεία με αυτή ενός αγαθού.


Πρώτον, είναι πολύ δύσκολο να διαφοροποιηθεί το ασφαλιστήριο συμβόλαιο μιας εταιρείας με το ασφαλιστήριο συμβόλαιο μια άλλης εταιρείας, καθώς οι επιμέρους καλύψεις προσφέρονται από την πλειοψηφία των ασφαλιστικών εταιρειών. Αυτό έχει επιτρέψει την άνθηση των aggregator ιστοσελίδων (online πλατφόρμες με δυνατότητα σύγκρισης τιμών από πολλές εταιρείες) στην Ελλάδα και το εξωτερικό.


Δεύτερον, η τιμή ενός ασφαλιστηρίου συμβολαίου δεν μπορεί να διαμορφώνεται ανεξάρτητα από την μέση τιμή της αγοράς, καθώς μια τιμή αρκετά υψηλότερη από την μέση τιμή της αγοράς θα στρέψει γρήγορα πολλούς ασφαλισμένους σε εταιρείες που παρέχουν χαμηλότερο ασφάλιστρο, ενώ μια εταιρεία που πουλάει με σημαντική έκπτωση για μεγάλο χρονικό διάστημα, θα αντιμετωπίσει πρόβλημα βιωσιμότητας, με πιθανό κίνδυνο ανάκλησης της άδειας της.


Τρίτον, είναι μια αγορά με πολλούς παραγωγούς (ασφαλιστικές εταιρείες), εγχώριους και διεθνείς και πολλούς διανομείς (ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές).


Ασφάλιση αυτοκινήτου και κοινωνική επιχειρηματικότητα


Φαντάσου να υπήρχε μια online πλατφόρμα ασφάλισης αυτοκινήτου, όπου με κάθε αγορά και ανανέωση ενός ασφαλιστηρίου συμβολαίου, να προχωρούσε στην κατάθεση ενός χρηματικού ποσού σε ένα μη κερδοσκοπικό οργανισμό, ώστε το μεγαλύτερο μέρος των κερδών από την δραστηριότητα της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, να επέστρεφε πίσω στην κοινωνία!


Αυτό φανταστήκαμε και εμείς και δημιουργήσαμε την Goodfairy, την πρώτη κοινωνική επιχείρηση στην Ελλάδα που δραστηριοποιείται στον τομέα της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης.


Επισκέψου την ιστοσελίδα της Goodfairy για να μάθεις πώς μπορεί να κάνει τα «μαγικά» της και πως μπορείς και εσύ να κάνεις τον κόσμο ένα καλύτερο μέρος, ασφαλίζοντας το αυτοκίνητο σου!

24 Προβολές0 Σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων

Comments


bottom of page